Webshop-beginnen

Wil jij een webshop beginnen? Dan heb je vast al wat onderzoek gedaan naar de procedures hiervoor. Op deze pagina vind je een korte samenvatting van de benodigdheden en de procedure voor het starten van een webwinkel.

Stap 1. Wat ga je verkopen

Je zult uiteraard producten nodig hebben om te verkopen in je webwinkel. Waarschijnlijk zijn er al tal van webshop die de zelfde producten als jou verkopen. Bedenk hoe jij je gaat onderscheiden van de overige webshops en waarom zouden ze bij jou moeten kopen? Kijk alvast naar leveranciers en vergelijk de prijzen met elkaar. Zorg ervoor dat je leveranciers betrouwbaar zijn (Dropshippen wordt niet behandeld op deze pagina).

Stap 2. Doelgroep

Nu je weet wat je wilt verkopen is het tijd om te achterhalen wie jouw producten wilt kopen bedenk hoe je ze gaat bereiken en hoe je je webshop bij hen onder de aandacht gaat brengen. Je kunt dit doen op de traditionele manier: flyers, adverteren in kranten, etc. Maar je kunt dit ook doen via het internet, denk hierbij aan: Social Media, Youtube video’s, inline adverteren (adwords, maar ook andere), etc.

Analyseer je doelgroep en bekijk de cijfers van het CPB en maak een schatting van de grootte van je doelgroep.

Stap 3. Kamer van Koophandel (KvK)

Nu je de bovenstaande stappen hebt geregeld is het belangrijk om het administratieve gedeelte op orde te krijgen. Allereerst zul je je moeten inschrijven bij de KvK. Binnen twee weken na inschrijving bij het KvK krijg je een BTW-nr van de belastingdienst. Vanaf nu kun je beginnen met het online verkopen van je producten.

Stap 4. Webshop starten

Er zijn verschillende mogelijkheden om een webwinkel te starten. Zo kun je een open source webshop zoals Magento starten, een webshop onder licentie nemen, of een webshop laten bouwen. Het goedkoopste en meest gebruiksvriendelijke is om een webshop onder licentie te nemen. U betaald hiervoor een klein maandelijks bedrag en krijgt hiervoor een gratis domein, hosting, support en een zeer gebruiksvriendelijk webwinkel terug.

Een voorbeeld hiervan is Shopotheek. De webshops van Shopotheek zijn gebruiksvriendelijk, zoekmachine geoptimaliseerd (hierdoor scoort u zeer hoog in Google) en u bent al binnen één dag online! Bekijk voor meer informatie de website van Shopotheek.

Stap 5. Algemene Voorwaarden

U dient voor uw webshop Algemene Voorwaarden op te stellen. Op de site van de KvK is een standaard te vinden. Deze kunt u toepassen op uw eigen webwinkel.

Stap 6. Bestellingen

Nu u uw webshop van Shopotheek online heeft kunt u bestellingen ontvangen via de volgende manier

  • Overschijven
  • iDeal
  • CreditCard
  • Paypal

Bij iedere geplaatste bestelling ontvangt u maar ook uw klanten automatisch e-mails. Bestellingen die betaald zijn wilt u natuurlijk zo snel mogelijk verzenden. Hiervoor heeft u verpakkingsmateriaal nodig en een koerier om het pakket te verzenden. U kunt op maat dozen laten maken en zelfs laten bedrukken met uw eigen logo. Hier kunt u via Google meer informatie over vinden. Daarnaast is het belangrijk dat uw pakket zo snel mogelijk verzonden wordt voor een zo laag mogelijke prijs. Onderzoek dus daarom welke koerier het best bij u past. Zodra u meer bestellingen krijgt is het handig om de kosten voor het verzenden evalueren. Wellicht is een andere koerier bij meer verzendingen goedkoper.

Posted in zakelijk.