BPM bij auto importeren

Een auto importeren uit Duitsland, betaal niet teveel BPM!

Als u een auto wilt importeren uit Duitsland dient u in de meeste gevallen BPM te betalen, echter met een goed onderbouwde BPM berekening voor uw import auto bespaart u makkelijk een flink bedrag aan BPM.

De Belastingdienst heeft het doel om zoveel mogelijk BPM binnen te halen. Wij hebben als doel om uw import auto zo voordelig mogelijk (lees: tegen een zo laag mogelijk BPM bedrag) te importeren. Uiteraard binnen de regels die de wetgever heeft opgesteld met betrekking tot de rest-BPM op import auto’s.

BPM berekenen op basis van de handelswaarde

Autodealers en leasemaatschappijen kampen op dit moment met gigantische voorraden gebruikte auto’s. Dit drukt uiteraard de handelswaarde. Als u een auto wilt importeren uit Duitsland is dit goed nieuws, want wij kunnen voor u hierdoor de rest-BPM nog lager op uw import auto nog lager uit laten vallen.

BPM berekenen op basis van de co2 uitstoot

Autofabrikanten worden steeds meer milieubewust. Dit heeft als effect dat merken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz diverse modellen op de markt brengen met een lage co2 uitstoot. Wij kunnen de rest-BPM voor u berekenen op basis van de lage co2 uitstoot, waarbij de waarde van de auto (en extra opties) niet meer meetellen. Deze berekeningswijze is voornamelijk interessant voor luxe auto’s met veel opties en een lage co2 uitstoot.

BPM berekenen op basis van een taxatierapport

Heeft uw import auto uit Duitsland flinke schade? Dan kunt u de auto beter met schade importeren en naderhand (laten) herstellen. De BPM voor schadeauto’s mag berekend worden op basis van de taxatierapport. Voorwaarde hiervoor is dat uw import auto getaxeerd wordt door een erkend taxateur. Wordt uw import auto te laag getaxeerd? Dan kan de Belastingdienst een tegentaxatie uitvoeren, waarna u uiteindelijk alsnog een hoger bedrag aan BPM moet betalen aan de Belastingdienst.

Wilt u een auto importeren uit Duitsland? Wij geven u graag vrijblijvend een BPM advies voor uw import auto.

Posted in auto.

De bijtelling gaat verandeen

Heeft u er al iets over gehoord of gelezen? De bijtellingsregeling gaat veranderen in 2014. Dat is zowel van toepassing op een auto die u koopt als een leaseauto. Krijgt u een auto van de zaak dan is het verstandig om te kijken wat uw leaseauto bijtelling zal zijn. Nu zijn er bijvoorbeeld nog auto’s die vallen onder de regeling van de 0% bijtelling. Als u een leaseauto heeft houdt dat in dat u geen extra belasting hoeft te betalen als u ook privé rijdt in deze auto. Dat is natuurlijk erg voordelig, want anders kan privé rijden met uw leaseauto erg duur worden. U moet namelijk het bijtellingspercentage over de nieuwwaarde van de auto bij uw inkomen voor de inkomstenbelasting optellen. Bij een auto met een nieuwwaarde van 40.000 euro en 25% bijtelling, waar toch de meeste auto’s nog onder vallen, moet u dus jaarlijks 10.000 euro optellen bij uw inkomen. Afhankelijk van de schaal waarbinnen u valt bent u dus behoorlijk wat geld kwijt aan het privé rijden met uw leaseauto.

In 2014 gaat er het een en ander veranderen. De 0% bijtelling verdwijnt. Als u dus nog wilt profiteren van 0% bijtelling dan moet u ervoor zorgen dat u vóór 31 december 2013 nog een leaseauto krijgt die valt binnen deze regeling. Na deze datum worden de auto’s die binnen deze regeling vallen namelijk verdeeld over de 4% en de 7% regeling. Dat houdt in dat het privé rijden in deze auto’s wel geld gaat kosten. Het uiteindelijke bedrag dat u dan bij uw inkomen op moet tellen is dan nog vrij beperkt waardoor het rijden in een auto uit deze categorie nog relatief goedkoop is.

Daarnaast zijn er in 2014 nog de volgende categorieën te onderscheiden: 14%, 20% en 25%. Ook binnen deze categorieën zullen wijzigingen worden doorgevoerd, dus als u een bepaalde auto op het oog hebt doet u er goed aan om te kijken of de wijzigingen ook consequenties voor u hebben.

Posted in auto.